Pasen en Koningsdag liggen alweer achter ons. Op de agenda? Moederdag, Vaderdag en natuurlijk de feestdagen in december! Tijdens feestdagen zijn mensen sneller bereid om aankopen te doen, wat jouw merk volop mogelijkheden biedt om de omzet een flinke boost te geven. Jouw verpakking speelt hierin de hoofdrol. Rob Engelman vertelt je in dit artikel hoe je deze kansen optimaal benut.
Feestelijke verpakkingen creëren een ‘wow-effect’ dat klanten verleidt.
Seizoensverpakkingen maken jouw merk persoonlijker en geliefder.
Speel eenvoudig in op seizoenen en de feestdagen.
Spreek de milieubewuste consument aan met pouches van mono-PE of mono-PP.
Seizoensgebonden en feestelijke verpakkingen zijn krachtiger dan je denkt. Rob: “Ze trekken niet alleen de aandacht, maar bouwen ook aan een gevoel van verbondenheid. Wanneer je klanten zichtbaar het gevoel geeft dat er iets te vieren valt, raak je de consument op een dieper niveau.” En dat betaalt zich uit: zo geeft een Nederlands huishouden gemiddeld 621 euro uit aan Kerst, waarvan 50 procent (309 euro) uitgegeven wordt aan cadeaus. Rob: “Dat maken feestdagen de perfecte momenten om met een onderscheidende verpakking op te vallen en de koopmomenten naar jouw merk toe te trekken.” Consumenten weten de weg naar de (online) winkel dus goed te vinden, maar hoe zorg je ervoor dat ze tussen het grote aanbod voor jouw product kiezen?
Ongeveer 70% van de aankoopbeslissingen in fysieke winkels worden ter plekke genomen. “Tijdens de feestdagen zijn consumenten bovendien extra gevoelig voor impulsieve aankopen”, vertelt Rob. “Feestelijke verpakkingen creëren een ‘wow-effect’ bij de consument, waardoor jouw merk sneller opvalt.” Hoe ziet een seizoensgebonden ontwerp er voor jouw verpakking uit? “Op een pouch zijn veel creatieve mogelijkheden”, aldus Rob. “Opvallen kan al met een kleine toevoeging, zoals sneeuwlandschappen in de winter of hartjes voor Valentijnsdag. Dit aangepaste ontwerp maakt een groot verschil in de perceptie van je merk: het vergroot je aanwezigheid en neemt waardevolle visuele ruimte in het schap.”
Opvallen in het schap is één, maar vergeet de kansen op social media niet! Een groeiende trend is unboxing: gebruikers pakken een nieuw product voor de allereerste keer op camera uit. Tijdens deze unboxing bespreken ze de kenmerken en details, zoals de verpakking en branding. “Van Pasen en Halloween tot Kerstmis en Valentijnsdag: een geweldige unboxing-ervaring is niet alleen memorabel, maar ook het delen waard”, legt Rob uit. “Opvallende verpakkingen kunnen het bereik van merken op sociale media vergroten en van elke unboxing een impactvolle marketingkans maken.” Onderzoek bevestigt dat: maar liefst 82% van de mensen raken overtuigd om een product te kopen na het bekijken van een promotievideo. De overtuigingskracht van unboxing-videocontent kan daarom niet worden genegeerd, aldus Rob. “Seizoensgebonden geschenkverpakkingen trekken met hun felle kleuren, opvallende beelden en creatieve details direct de aandacht op het scherm.”
Hoe haal je het maximale uit jouw seizoensverpakking? Rob: “Begin vroeg om een top-of-mind bewustzijn te creëren. De meeste webshops zijn bezig met het aanbieden van deals, maar door te investeren in unieke verpakkingen kun jij jouw product onderscheiden. Zelfs als de prijzen van een ander product vergelijkbaar zijn, kan jouw bijzondere verpakking een reden zijn voor klanten om te kiezen voor jouw product.” Daarnaast ziet Rob dat consumenten steeds milieubewuster worden, wat zich weerspiegelt in hun koopgedrag tijdens feestdagen. “Kies dus voor een duurzame verpakking die goed te recyclen is, zoals een pouch van mono-PE of mono-PP. Een duurzame seizoensgebonden verpakking laat niet alleen zien dat je oog hebt voor het milieu, maar spreekt ook klanten aan die bewust willen shoppen. Met het oog op de PPWR is dit voor jouw brand ook een toekomstbestendige keuze.”
Het is duidelijk dat seizoensgebonden verpakkingen een cruciale rol spelen in de zichtbaarheid van een merk en de betrokkenheid van klanten. Pouches zijn zeer geschikt voor het inspelen op feestdagen vanwege hun flexibiliteit en duurzaamheid. Ze kunnen eenvoudig worden aangepast met seizoensgebonden ontwerpen, waardoor je snel kunt inspelen op verschillende feestdagen. Bij de Pouchfabriek profiteer je van snelle levertijden, zodat je jouw pouch snel in huis hebt. Wil je meer weten? Neem gerust contact op met Rob!
Altijd op tijd klaar om in te spelen op het seizoen en de feestdagen.
Kleine ontwerpaanpassingen maken jouw pouch direct feestelijk en opvallend.
Kies voor recyclebare pouches en maak jouw seizoensverpakking toekomstbestendig.
Ons team van experts staat klaar om samen met jou de perfecte verpakkingsoplossing te vinden.
Vraag advies aan