“We trekken nu een nieuwe doelgroep aan”

Designs 1
Productie 5.000
Product Recyclable Pouch

Smith & Sinclair staat bekend om hun alcoholhoudende cocktailgummies. Wat begon als een succesvol luxeproduct, moest nu vertaald worden naar een toegankelijke impulsaankoop. Hoe pak je dat aan? Daar kwam de Pouchfabriek in beeld.

Van luxeaankoop naar impulsaankoop

Léontine Wegewijs, Managing director bij Smith & Sinclair, vertelt: “Aanvankelijk zijn we begonnen met luxe boxen – elk gevuld met 10 individueel verpakte gummies. Omdat er 4 tot 5 smaken per box zaten, hadden we meer dan 28 verschillende cocktailgummies, elk verpakt in hun eigen folie. Met wel 13 tot 14 verschillende varianten profiteerden we weinig van schaalvoordelen en was de productie duur. Ook waren ze moeilijk te verzenden.” De verkoopprijs van de boxen lag rond de €19-€20. Léontine: “In deze prijscategorie neem je de gummies niet zomaar mee voor een filmavondje. Dat wilden we veranderen: we wilden naar een impulsaankoop en meer consumeermomenten. Een product dat betaalbaar is, maar nog wél premium aanvoelt.”

De overstap naar pouches

Léontine zocht naar een alternatief en kwam via Google terecht bij de Pouchfabriek. “Om de kosten te verlagen, wilden we van individueel verpakt af. Echter moesten de gummies wel vers blijven. Een hersluitbare, luchtdichte verpakking was cruciaal. Een pouch bleek hiervoor perfect: deze is goed hersluitbaar en heatsealbaar voor een ‘first use guarantee’.” Hoe zouden deze nieuwe verpakkingen van Smith & Sinclair eruit komen te zien? “De Pouchfabriek stuurde ons goede samples toe en gaf hierna helder advies over materiaal,  sealing en details zoals het toevoegen van een schaartje op de pouch. Zo weten klanten dat ze de verpakking makkelijk open kunnen maken. Hoewel wij een duidelijk ontwerp voor ogen hadden, was het fijn dat zij op productieniveau met ons meedachten.”

Lage oplage om de doelgroep te testen

Wat Léontine direct opviel, was dat het design van de pouch nagenoeg overeenkomt met dat van de box. “We wilden een letterlijke vertaalslag en dat heeft de Pouchfabriek mede mogelijk gemaakt. Denk aan een metallic afwerking en herkenbare kleuren. Zelfs de slogan ‘Eat your drink’ in een metallic afwerking is gebleven.” Hoe zou de huidige én nieuwe doelgroep reageren op de pouches? Léontine: “Dat is natuurlijk aftasten. Het was daarom heel prettig dat we bij de Pouchfabriek konden starten met bescheiden volumes. We hebben van elke drank de populairste smaak gekozen. Bijvoorbeeld van wodka de Pornstar Martini en van whisky de Whisky Sour. Toen we de pouches presenteerden op de zoetwarenbeurs, kregen we meteen positieve reacties. De verpakking oogt nog steeds premium, maar ligt voor de helft van de prijs in de winkel.”

Duurzame verpakking

De overstap heeft niet alleen gezorgd voor een nieuwe doelgroep, maar ook voor een flinke verduurzaming. Léontine: “In de oorspronkelijke boxen zat veel lucht, wat inefficiënt was qua palletvervoer en belastend voor het milieu. De pouches bestaan uit minder materiaal, waardoor we meer kwijt kunnen op een pallet en we besparen op CO2-uitstoot. In feite hebben we twee soorten verpakkingen vervangen door één pouch.” Niet alleen voor het milieu is dat een goede stap. Léontine: “Voor retailers is het ook prettig dat de verpakking nu veel minder ruimte inneemt.”

Voorbereid op trends

De nieuwe pouches vallen dus goed in de smaak! Hoe onze samenwerking er in de toekomst uitziet, kan volgens Léontine nog alle kanten op. “Met de mogelijkheden van een pouch, de korte lijnen van de Pouchfabriek en hun snelle levertijden weet ik zeker dat we snel kunnen inspelen op trends. Wie weet is volgend jaar Sex in the City weer heel populair en moeten we de Cosmopolitan-gummies meer gaan promoten.” Ook denkt ze na over een limited edition-lijn. “Maar zo ver is het allemaal nog niet”, lacht Léontine. “Voor nu zijn we gewoon heel blij met de pouches die zijn geproduceerd en een partner die makkelijk communiceert en topkwaliteit levert.”

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Neem contact op

Meer cases

“We trekken nu een nieuwe doelgroep aan”

”Het directe contact met de designstudio is uniek”