“Klant kunnen nu precies zien wat ze kopen”

Designs 1
Productie 10.000
Product Recyclable Pouch

In het Brabantse Biezenmortel runt Jorg Kuijpers met Kuypers Graszoden als derde generatie een graszodenkwekerij. Die levert dagelijks verse graszoden aan hoveniers, groenvoorzieners, greenkeepers en particulieren door heel Nederland en België. Tegelijk treedt Kuypers Graszoden op als officieel dealerpunt voor hoveniers, met een assortiment van meststoffen, bodemverbeteraars en graszaden. En bij die meststoffen lag een praktische uitdaging voor de particuliere markt: sloot de verpakking hiervan nog wel aan op de praktijk?

Precieze dosering

Jorg verkocht professionele meststoffen verpakt ik zakken variërend van 10 tot 25 kg. “Ik wil dat mijn particuliere klanten precies kunnen doseren, want dat is de basis voor een sterk en gezond gazon. Die zak van 10 kilo was te royaal”, vertelt hij. De zakken sloten dus niet aan bij de gemiddelde oppervlakte van een particuliere tuin. Daarom besloot hij zelf meststoffen te gaan verpakken in kleine plastic emmers. Echter had dat een groot nadeel: “Gazonmest verpakken in emmers is behoorlijk arbeidsintensief – ik moet de deksels stevig aandrukken en etiketten goed plakken. Ronde emmers verzenden in een vierkante doos is ook een uitdaging, omdat ze veel loze ruimte in beslag nemen. Ik was daarom op zoek naar een verpakking die efficiënter en praktischer is.” Een pouch leek Jorg al snel een goede oplossing: makkelijker te vullen, duurzame mogelijkheden en beter te stapelen. Alleen: het juiste formaat voor zijn meststoffen waren moeilijk te vinden. “Veel leveranciers leverden alleen kleine verpakkingen, werkten met hoge minimumoplagen of gebruikten aluminium binnenlagen – iets wat ik niet duurzaam vind.”

 Verpakking testen met samplebox

Het kantelpunt kwam toen Rob Engelman van de Pouchfabriek belde met het voorstel om eens samen te kijken naar een geschikte verpakking. “Hij stelde voor om een aantal samples af te geven, zodat ik verschillende formaten en materialen kon testen met de meststoffen. Heel attent en precies waar ik behoefte aan had”, vertelt Jorg. “Ik kon hierdoor bijvoorbeeld zelf ervaren hoe sterk het verpakkingsmateriaal was – heel belangrijk, want bij een grote hoeveelheid gazonmest bestaat er kans op scheuren.  Ook kon ik inschatten of het gewenste volume goed in de verpakking zou passen, dat gaf vertrouwen.” Hij geeft aan dat de samenwerking vanaf het eerste contactmoment soepel verliep. “We hadden een goede klik en het voelt fijn om samen te werken met een partner die ook in Brabant gevestigd is.”

Duurzaam en flexibel

Voor Jorg is het vanzelfsprekend om continu te onderzoeken hoe zijn bedrijf kan bijdragen aan een betere wereld. De keuze voor een pouch van mono-PE was dan ook logisch: uit onderzoek van Pouchfabriek blijkt dat de productie van dit materiaal leidt tot wel 87% minder CO₂-uitstoot in vergelijking met zijn plastic potten. Daarnaast zijn pouches niet alleen milieuvriendelijker, maar ook veel praktischer. Jorg: “Ze nemen in het magazijn een stuk minder ruimte in beslag en zijn makkelijker te verzenden omdat ze stapelbaar zijn. Ook de klant profiteert van die flexibiliteit: waar je een lege emmer moeilijk kwijt kunt, past een lege pouch gewoon in de prullenbak”, legt hij uit.

Begeleiding in het ontwerp

De pouch kreeg een strak design: heldere kleurtinten en een doorkijkvenster waardoor de meststof goed zichtbaar is. “Ik vind het belangrijk dat de klant ziet wat hij koopt”, zegt Jorg. “Net als in een winkel, waar je in één oogopslag wilt zien wat je nodig hebt. Op de pouch staat nu groot: Gazonmest Voorjaar, met daaronder zorgt voor herstel na de winter. Dat is duidelijk voor de consument.” Het ontwerp werd door een externe vormgever gemaakt, terwijl Pouchfabriek het traject begeleidde. “Ik ben perfectionistisch, daarom vond ik het fijn dat Rob meedacht met de vormgever en ik af en toe afstand kon nemen.” Toen het ontwerp klaar was, voorzag de Pouchfabriek Jorg van een proefdruk. “Dat was heel fijn, want het is je grootste angst dat het er tóch niet mooi uit komt te zien of dat de juiste dosering niet zou passen. Maar nu wist ik precies waar ik aan toe was.”

Klanten goed bedienen

Vanaf komend voorjaar brengt Kuypers de eerste pouches op de markt. Hij start met de twee meest hardlopende formaten en breidt daarna stap voor stap uit. Hoe kijkt hij terug op de samenwerking? “Ik ben blij met de flexibiliteit die Pouchfabriek mij heeft gegeven. Mocht er ooit iets veranderen in wetgeving of in de samenstelling van mijn meststof, dan zit ik niet vast aan enorme voorraden. Dat geeft vrijheid en rust. En die korte levertijden? Dat waren een heel mooie bijkomstigheid. Ik geloof dat ik mijn klanten met deze verpakkingen heel goed kan bedienen.”

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Neem contact op

Meer cases

“Klant kunnen nu precies zien wat ze kopen”

“Mijn pouch geeft klanten de merkbeleving die ik wil uitstralen”