Dé Koffiekoopman
Dé Koffiekoopman is een koffieleverancier uit Zwolle. “Wij leveren verse, slow roast premium koffie”, vertelt Patrick. “Daarnaast kun je bij ons terecht voor chocoladetruffels uit Italië, cacaopoeder, koffiemachines met bijbehorende onderhoudsproducten, thee, toppings en meer – alles voor een complete koffiebeleving.” Dé Koffiekoopman is ontstaan uit Patricks passie voor koffie en de Italiaanse koffiecultuur. “Die beleving wil ik met Dé Koffiekoopman overbrengen aan zowel zakelijke klanten als consumenten. Hoe komt de merkidentiteit het beste tot zijn recht op de verpakking?”
Vanaf kleine oplage
Patrick benaderde verschillende bedrijven voor zijn nieuwe verpakking. “Bij veel leveranciers vindt de productie in China plaats – niet zo duurzaam. Daarnaast werken die vaak met enorme oplages. Dat is onhandig voor mijn nieuwe koffiemerk: bij een kleine aanpassing in het ontwerp zou ik eerst 10.000 tot 100.000 stuks moeten verkopen.” Bij de Pouchfabriek is dat anders: pouches worden geproduceerd in Europa en zijn al vanaf kleine oplages te bestellen. “Tijdens mijn bezoek aan de showroom zag ik bovendien direct de vele mogelijkheden voor mijn merk”, vertelt Patrick. “Mijn contactpersoon, Rob, was heel betrokken en net als ik gericht op een langdurige, duurzame samenwerking.”
Duurzaam en beschermend
Premium koffie verdient een premium verpakking, vindt Patrick. “Daarnaast is koffie echt een beleving – dat moeten klanten ook voelen bij de verpakking van mijn bonen.” Patrick wist precies wat hij zocht. “Wat wel eens gebeurt, is dat verpakkingen scheuren tijdens het transport. Of dat ze niet goed hersluitbaar zijn, waardoor je een elastiek moet gebruiken. Ik wilde daarnaast voorkomen dat de bonen tijdens het vullen van het reservoir alle kanten op schieten en dat de kwaliteit van de koffie verloren zou gaan.” Die wensen vertaalden zich naar een pouch die stevig is, bestand tegen uv-licht, vocht en zuurstof – én praktisch is in gebruik. “We hebben de pouch ook voorzien van een inkeping om de verpakking eenvoudig te openen en een aromaventiel toegevoegd”, vertelt Patrick. “Na het branden stoten de koffiebonen namelijk CO2 uit. Dankzij het aromaventiel kan deze CO2 op een natuurlijke manier ontsnappen, waardoor de koffie zijn optimale smaak behoudt. Bovendien kunnen consumenten de koffie ruiken zónder de zak te openen.” De verpakking is gemaakt van slechts één materiaal: mono-PP. “Zo is de pouch optimaal recyclebaar, ik wist niet dat dit mogelijk was”, vertelt Patrick. “Ik ben daar écht blij mee: mijn doelgroep vindt duurzaamheid belangrijk en wil hierin investeren.”
Onderscheidende verpakking
En hoe zit het met het design? “Daarin heeft Pouchfabriek me echt goed begeleid”, vertelt Patrick. “Ik had een specifieke kleur in gedachten: kobaltblauw. Rob liet me verschillende tinten zien en nam echt de tijd om mee te denken. Ook kreeg ik digitale packshots om mijn koffie aantrekkelijk op de website te presenteren. De pouch heeft een matte finish die bij elke lichtinval net anders oogt – echt prachtig.” En die mening delen klanten ook, vertelt Patrick: “Die reageren spontaan met ‘Wat een mooie, luxe verpakking!’. Precies wat mijn merk wil uitstralen: premium bonen voor een exclusieve koffiebeleving.” Naast een verpakking die past bij zijn merk, ziet Patrick dat zijn product onderscheidend is. “In de koffie-industrie zie je vaak standaard stazakken, mijn pouch valt meteen op.”
Verwachtingen overtroffen
Trots houdt Patrick zijn premium pouch vast. “Het heeft mijn verwachtingen écht overtroffen”, zegt hij. “Toen ik het eindproduct zag, was ik zelfs geëmotioneerd – zó trots was ik. Het blijft toch spannend: je weet van te voren niet precies hoe de verpakking eruit komt te zien. Gelukkig is het meer dan goed gekomen, Rob heeft me op alle vlakken goed geholpen. Ik hoop nog jarenlang met de Pouchfabriek samen te werken.”